فرآیند ساخت
متال طاها

ورق سرد فولاد مبارکه

ورق سرد فولاد مبارکه ورق حاصل از نورد گرم می تواند به عنوان محصول نهایی برای بازار استفاده شود، اما این نوع محصول در صنایعی مانند خودروسازی، صنایع خانگی و غیره قابل استفاده نیست.

ورق سرد فولاد مبارکه
ورق سرد فولاد مبارکه

ورق سرد فولاد مبارکه

به همین دلیل لازم است عملیاتی مانند نورد سرد روی این نوع ورق ها انجام شود تا ضخامت ورق های حاصل از نورد گرم پس از شستشو در اسید (جهت اکسید زدایی) و عبور از چندین گذر در چهار رول کاهش یابد.

ورق های گالوانیزه و روغنی

کاهش ضخامت ورق در هنگام نورد سرد، به ویژه ورق های گالوانیزه و روغنی، با یک یا چند پایه نورد رفت و برگشتی یا چند پایه نورد پشت سر هم حاصل می شود.

ورق سرد فولاد مبارکه هر قاب نورد دارای یک قاب فولادی است که یاتاقان های غلتکی در آن قرار گرفته اند و نیروی وارد شده به یاتاقان ها و نیروی ناشی از غلتش را جذب می کند.

برای کاهش نیرو و توان، افزایش دقت و یکنواختی ضخامت ورق های نازک از قفسه های چهار رول استفاده می شود.

ورق فلزی

این قفسه ها شامل یک غلتک کار و یک غلتک نگهدارنده می باشد. رول های کار با قطر کمتر در تماس مستقیم با ورق فلزی هستند، رول های نگهدارنده قطر بزرگتر از خم شدن و خم شدن رول های کار جلوگیری می کنند.

قسمت های مختلف خط نورد

1- ریخته گری: در این مرحله شمش هایی به طول حدود 10 متر و ضخامت 20 سانتی متر تولید می شود.

2- کوره از قبل گرم شده: شمش به دست آمده در هنگام ریخته گری مداوم در فر از قبل گرم شده گرم می شود تا دمای یکنواختی در شمش ایجاد شود. دمای یکنواخت تضمین می کند که شکل بیلت در طول نورد گرم تغییر نمی کند. در عین حال نیروها و گشتاورهای مورد نیاز برای غلتک به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی!  فولاد سمانته 1.5752+آلیاژی(مشخصات فنی)

3- نورد گرم: نورد گرم از دو قسمت تشکیل شده است:

الف) نورد گرم نورد خشن: در این قسمت از نورد گرم، شمش ها با نورد گرم قوی و به کمک کاهش های زیادی در سطح مقطع به شمش های مسطح تبدیل می شوند. این قسمت معمولاً با دستگاه بالابر جهانی انجام می شود.

ب) نورد گرم تمام شده: در این قسمت زبری تولید شده در قسمت نورد خشن به ورق هایی با ضخامت تا 6 میلی متر تبدیل می شود. در صورتی که ورق ها نیاز به نورد سرد نداشته باشند و کیفیت سطح افزایش یابد، پس از این مرحله برش داده می شوند. در غیر این صورت رول شده و به خط نورد سرد فرستاده می شوند.

فرآیند نورد سرد و رسوب زدایی

4- اسید شویی: ورق های حاصل از نورد گرم برای بهبود کیفیت سطح و آماده شدن برای فرآیند نورد سرد و رسوب زدایی برای کاهش سایش رول ها این مرحله را طی می کنند.

5- نورد سرد: پس از مرحله اسیدشویی، کلاف برای افزایش کیفیت سطح، کاهش ضخامت و رسیدن به خواص مکانیکی مورد نظر وارد خط نورد سرد می شود و در نتیجه کلاف هایی با ضخامت کمتر و دقت و کیفیت بالاتر در قالب ایجاد می شود گالوانیزه و روغن کاری شده است.

در این مرحله فرآیند تغییر شکل در دمایی کمتر از دمای تبلور مجدد صورت می گیرد و به همین دلیل به آن نورد سرد می گویند.

عملیات حرارتی

6- آنیلینگ: به منظور بهبود خواص مکانیکی فلز و به دست آوردن محصول یکنواخت تری پس از نورد سرد، سیم پیچ تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد زیرا عملیات مختلفی بر روی ورق گالوانیزه و روغن کاری شده انجام شده است.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی!  بهترین ورق ضد سایش

7- نورد آنیلینگ: به منظور رفع تغییر شکل ناخواسته و تولید ورق های صاف، ورق هایی با ضخامت بیش از 0.5 میلی متر در این قسمت وارد می شوند.

اصطکاک بین ورق ها

وجود اصطکاک برای تغییر شکل ورق در طول فرآیند ضروری است، بنابراین بیشتر انرژی مورد نیاز برای نورد از طریق تنش برشی از رول ها به ورق منتقل می شود.

اگر اصطکاک بین ورق ها و غلتک ها کمتر از حد معینی باشد، ورق توسط غلتک گرفته نمی شود و غلتک ها روی ورق می لغزند.

ورق سرد فولاد مبارکه

اصطکاک بیش از حد نیز منجر به بدتر شدن کیفیت سطح کار می شود.

در صورت وجود اصطکاک زیاد ممکن است اتفاق بیفتد که ورق فلزی در جاهایی کاملاً به غلتک بچسبد و به اصطلاح درزهای جوشی منقطع ایجاد شود که باعث کاهش کیفیت محصول می شود.

افزایش دمای ورق

از طرفی اصطکاک بیش از حد باعث افزایش تولید گرما می شود و این گرما منجر به افزایش دمای ورق می شود و باعث بروز انواع عیوب در ساختار ورق می شود. تجربه و آزمایش و همچنین آنالیز تنش در ناحیه تغییر شکل فضای بین دو غلتک نشان داده است که افزایش اصطکاک بین غلتک و قطعه کار باعث افزایش فشار غلتک می شود و این افزایش فشار باعث تغییر شکل غلتک ها می شود. افزایش دهد.

ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-ورق سرد فولاد مبارکه-

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فقط کافیه یک بار از ما خرید کنی

معرفی انواع ورق
معرفی مجموعه متال طاها

محبوب ترین مقاله ها

دسته بندی مقالات

برچسب های ضروری