مرکز لوله سیلندری
متال طاها

لوله بدون درز فولادی

لوله بدون درز فولادی در فرآیند تولید لوله منسمان هیچگونه جوشکاری وجود ندارد! برای تولید از پروفیل های فولادی مانند شمش استفاده می شود که پس از حرارت دادن، کشش و سایر فرآیندها به لوله فولادی تبدیل می شود.

لوله بدون درز فولادی
لوله بدون درز فولادی

لوله بدون درز فولادی

اما در فرآیند ساخت لوله تا شده، جوشکاری نیز پس از برش و شکل دادن ورق فلز انجام می شود. مواد اولیه لوله فولادی مانیسمان نیز با لوله درز متفاوت است. به طور کلی کیفیت تولید و مواد اولیه لوله های بدون درز بهتر از لوله های درز مشکی است و قیمت لوله های فولادی نیز در هر کدام متفاوت است.

کیفیت لوله تا شده بالاتر است یا لوله بدون درز؟

همانطور که قبلا ذکر شد کیفیت تولید این نوع لوله فولادی نسبت به نوع لوله درز بالاتر بوده و به دلیل عدم وجود جوش از استحکام بالاتری نسبت به سایر لوله ها برخوردار است. علاوه بر این، این محصول به طور معمول در قطرهای کوچک تولید می شود. زیرا تولید لوله های فولادی مانیسمان با قطر زیاد مشکلات خاص خود را به همراه دارد و به صرفه نیست.

فرآیند اکستروژن

اولین ایده برای تولید لوله های فولادی بدون درز، فرآیند اکستروژن بود که قبلا برای ساخت لوله های سربی استفاده می شد و سپس به فولاد منتقل شد. روش‌های اولیه تقریباً غیرعملی بودند، اما امروزه چندین روش برای تولید لوله‌های بدون درز ذکر شده در زیر به صورت تئوری و گاهی اوقات عملی اثبات شده‌اند. این روش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لوله بدون درز فولادی

بریزید
نورد اکسترود شده
اکستروژن
کشش عمیق
کشش لوله
جریان سازی
و نورد لوله فولادی به این موضوع اشاره کرد.

نورد زائر و نورد اصلاحی

آخرین دسته، یعنی نورد لوله، شامل سه دسته اصلی نورد سوراخ، نورد زائر و نورد اصلاحی، در سال های اخیر به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از دلایل این مشکل کیفیت و دوام بالای لوله های تولید شده با استفاده از این فرآیند است.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی!  ورق هاردوکس 400

تاریخچه لوله های بدون درز (مانیسمن)

پیشینه تاریخی تولید لوله های فولادی بدون درز با استفاده از فرآیند نورد به سال 1880 باز می گردد. در آن سال، زمانی که برادران آلمانی مانسمان در کارخانه خانوادگی خود مشغول ساختن براده‌ها از بیلت‌های استوانه‌ای بودند، متوجه شدند که اگر غلتک‌های براده‌کننده با هم زاویه داشته باشند، هسته شمش‌ها شل می‌شود که منجر به ایجاد سوراخی در داخل می‌شود. مرکز بیلت ها از چوب. این دو برادر با شجاعت خود توانستند از این کشف استفاده عملی کنند.

لوله های بدون درز

در گام اول توانستند از این نوع نورد استفاده کنند و با سوراخ کردن بیلت های استوانه ای با سنبه حفاری و سپس با استفاده از این بیلت ها آستین های استوانه ای با دقت ابعادی پایین تولید کنند. سرانجام در سال 1890 آقای Max Mansmann وردنه را به عنوان روشی مستقل برای تولید لوله های بدون درز معرفی کرد.

کاربرد لوله های بدون درز

لوله های بدون درز به طور گسترده در صنعت استفاده می شود. لوله های انتقال تحت فشار مانند لوله های نفت و گاز، مخازن دیگ بخار، کمپرسورها و مخازن سوخت CNG را می توان به عنوان اجزای مکانیکی دوار مانند یاتاقان خودرو و محفظه محور، لوله تفنگ و مخازن در صنایع نظامی و غیره نام برد.

لوله صنعتی

این کاربردها بر اساس ویژگی های کلیدی لوله های فولادی بدون درز، یعنی تحمل فشار بالا، متمرکز بودن عالی مقطع لوله و دقت بالا در تولید این لوله ها به دلیل کاربردهای گسترده این نوع لوله در تولید نفت و گاز، انرژی است. و صنایع انتقال و اخیراً در ساخت مخازن CNG نیز اهمیت این نوع لوله در ایران بسیار بالاست.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی!  قیمت ورق ضد سایش

تولید لوله های بدون درز

از جمله شرکت هایی که در سال های اخیر اقدام به تولید لوله های بدون درز کرده اند می توان به لول گستر اسفرین اشاره کرد. این شرکت از سال 1384 تولید لوله های فولادی بدون درز با فرآیند پیلگر را در دستور کار خود داشت. برای اطلاع از قیمت لوله بدون درز و خرید این محصول بر روی لینک کلیک کنید.

لوله ساختمانی

امروزه لوله های جوشی در خطوط انتقال سیالات پرفشار و پر جریان در شرایط مختلف محیطی از اعماق دریا تا دل کوه ها و مناطق سرد قطبی کاربرد فراوانی دارند. لوله های جوش مستقیم و لوله های مارپیچی دو روش اصلی در تولید لوله های جوشی هستند.

کاربرد لوله های جوش داده شده

امروزه با توسعه فناوری طراحی و تولید لوله های جوش مارپیچ می توان لوله های جوش مارپیچ ضخیم را به صرفه تولید کرد. قیمت لوله تاشو بستگی به روش تولید دارد.

مراحل ساخت لوله تا شده بدین صورت است که ابتدا ورق فولادی برش داده شده و سپس به شکل دایره در می آید و در مرحله آخر درز جوش داده می شود. در نهایت لوله برای آزمایش آماده است. این روش تولید نورد نام دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-لوله بدون درز فولادی-

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فقط کافیه یک بار از ما خرید کنی

معرفی انواع ورق
معرفی مجموعه متال طاها

محبوب ترین مقاله ها

دسته بندی مقالات

برچسب های ضروری