فرآیند ساخت
متال طاها

بهترین ورق ضد سایش

بهترین ورق ضد سایش لغزش یک ماده یا سطح روی سطح دیگر منجر به حذف ذرات سطحی می شود. این مکانیسم که در اثر تماس مکانیکی بین دو سطح ایجاد می شود، سایش نامیده می شود.

بهترین ورق ضد سایش
بهترین ورق ضد سایش

بهترین ورق ضد سایش

به طور کلی، محصولات فولادی می توانند در طول زمان به دلیل استرس مکانیکی، نیرو یا فرآیندهای شیمیایی فرسوده شوند. به همین دلیل از ورق های فولادی مقاوم در برابر سایش در بسیاری از کاربردها استفاده می شود.

مقاومت به سایش

محافظ سایش نوعی ورق فولادی آلیاژی با سختی بالا است. افزایش سختی این ورق ها باعث افزایش مقاومت به سایش آنها می شود. انواع مختلفی از فولاد برای ساخت صفحات محافظ استفاده می شود، اما همه آنها دارای محتوای کربن بالایی هستند.

ورق فولادی مقاوم در برابر سایش، به نام AR یا ورق فولادی مقاوم در برابر سایش، صفحه ای است که از فولاد آلیاژی با کربن بالا ساخته شده است.

سختی سطح فولاد

اگر میزان کربن و سختی سطح فولاد زیاد باشد، سطح ورق در تماس با مواد دیگر خراشیده نمی شود. این محافظ‌های سایش که گاهی به آن ورق‌های هاردوکس نیز گفته می‌شود، مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارند. آنها همچنین دارای چقرمگی استحکام خمشی، جوش پذیری و خواص ماشینکاری در هر شرایطی هستند.

محافظ سایش

چقرمگی توانایی یک ماده برای جذب انرژی و تغییر شکل پلاستیکی (تغییر شکل پلاستیک) قبل از شکستن است.

صفحه محافظ سایش در دسته ورق های آهنی یا ورق های فولادی طبقه بندی می شود. صفحات محافظ سایش ورق های فولادی با کاربردهای خاص هستند. از دیگر ورق های فولادی پرکاربرد در بازار می توان به ورق مشکی، ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق کاروگیت و … اشاره کرد که در مقاله انواع ورق آهن می توانید در مورد انواع ورق استیل و کاربرد آنها بیشتر بخوانید.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی!  خرید فولاد 1.5920

انواع ورق فولادی

بخش های مختلف یک سیستم در معرض سایش قرار دارند
برای خرید سایش گارد مناسب ابتدا لازم است اجزای سیستم سایش را مشخص کنید. مثلاً آیا ساینده سنگ است؟ یا سایش در محیط آب صورت می گیرد؟ همه این پارامترها بر انتخاب نوع ورق فلزی و سختی صفحه محافظ سایش تأثیر می گذارد.

سیستم سایش

مواد ساینده (بدنه فعال): موادی که باعث سایش سطح می شوند. مانند سنگ، خاک، ماسه، سیلیس و غیره
بدنه غیرفعال: بخشی از سیستم سایش که در تماس با مواد ساینده قرار می گیرد و ذرات سطحی خود را از دست می دهد.
مواد میانی: (همراه ثانویه) موادی مانند آب، روغن، اسید یا هوا که می تواند بین دو جزء ذکر شده در بالا باشد.

مناسب برای پروژه

عوامل محیطی (محیط محیط): پارامترهایی که سیستم سایش در آنها کار می کند. مانند رطوبت، نمک، خشکی هوا، دما و غیره.
دانستن عوامل ذکر شده در بالا در انتخاب برد مناسب برای پروژه شما بسیار کمک کننده خواهد بود. پاسخ به این سوال که صفحه محافظ سایش در چه محیطی باید استفاده شود و چه شرایطی در این محیط حاکم است تاثیر عمده ای در انتخاب ضخامت، کیفیت و نوع صفحه محافظ سایش دارد.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی!  ورق 15Mo3 برای سیستم اکونایزر

عوامل موثر بر خواص ضد سایش فولادها

فرآیند کوئنچ: عامل اصلی در سختی بالای فولادهای مقاوم در برابر سایش، کوئنچ یا سرد شدن سریع پس از فرآیند فولادسازی است. سرعت سرد شدن بالا باعث می شود که اندازه دانه فولاد کوچکترین باشد. پس از کوئنچ کردن، برای کاهش شکنندگی و افزایش چقرمگی فولاد نیاز به تمپر است.

عوامل موثر بر خواص محافظت از سایش فولادها

پدیده سخت شدن: یکی دیگر از دلایل ایجاد خواص محافظت از سایش در فولاد به دلیل پدیده سخت شدن است. سخت شدن را می توان اینگونه تعریف کرد: “تقویت فلزات با تغییر دائمی شکل آنها”. این استحکام به دلیل حرکت در ساختار بلورهای ماده است. هر چه چرخه های شکل دهی این ورق های فولادی بیشتر باشد، دشوارتر می شود.

بهترین ورق ضد سایش

ترکیب شیمیایی فولاد: ورق های فولادی مقاوم در برابر سایش از فولادهای آلیاژی با محتوای کربن بالا ساخته می شوند. این فولادهای آلیاژی سخت تر از فولادهای کم کربن هستند. به دلیل آلیاژهای اضافه شده، این ورق ها شکل پذیری و هوازدگی بالایی دارند

بهترین ورق ضد سایش-بهترین ورق ضد سایش-بهترین ورق ضد سایش-بهترین ورق ضد سایش-بهترین ورق ضد سایش-بهترین ورق ضد سایش-بهترین ورق ضد سایش-

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فقط کافیه یک بار از ما خرید کنی

معرفی انواع ورق
معرفی مجموعه متال طاها

محبوب ترین مقاله ها

دسته بندی مقالات

برچسب های ضروری