خرید آهن
متال طاها

آهن آلات مقاوم

آهن آلات مقاوم بارزترین ویژگی فولادهای مقاوم در برابر حرارت همانطور که از نام آن پیداست مقاومت بالای آن در برابر دماهای بسیار بالا است. به این نوع فولاد فولاد نسوز نیز می گویند. به همین دلیل از فولاد مقاوم در برابر حرارت بیشتر در ساخت تجهیزات و ابزارهایی استفاده می شود که باید در دمای بسیار بالا کار کنند تا در حین کار تغییر شکل ندهند. در این مقاله قصد داریم شما را با فولاد مقاوم در برابر حرارت، خصوصیات و تا حدودی کاربردهای آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آهن آلات مقاوم
آهن آلات مقاوم

آهن آلات مقاوم

استحکام فولاد مقاوم در برابر حرارت دو ویژگی دارد: یکی مقاومت در برابر انواع گازها، بخار آب، اکسیدهای کربن و گازهای گوگرد و دیگری اینکه باید خواص مکانیکی آن در دماهای بسیار بالا بررسی شود. به همین دلیل فولاد مقاوم در برابر حرارت باید از ترکیب آلیاژهای مختلف ساخته شود تا این آلیاژها در کنار هم خواص قابل قبولی به ما بدهند و فولاد را به یک فولاد آلیاژی واقعا قوی تبدیل کنند. در یکی از مقالات مرکز آهن به طور کامل توضیح داده ایم که فولاد آلیاژی چیست.

فولاد مقاوم در برابر حرارت

اگر تنها از یک نوع آلیاژ برای این کار استفاده شود، قطعا فولاد قوی تولید نمی شود. زیرا هر آلیاژ دارای خواص منحصر به فرد است، اما نمی تواند تمام خواص فولاد قوی را داشته باشد. بنابراین، انواع آن باید به درستی در کنار هم قرار گیرند تا به یک فولاد مقاوم در برابر حرارت عالی تبدیل شوند. این فولادها باید دمای بین 500 تا 1200 درجه سانتیگراد را به راحتی تحمل کنند و تغییر شکل ندهند. علاوه بر گرما، فولاد مقاوم در برابر حرارت باید قوی و مقاوم در برابر خوردگی، خزش، خستگی در دمای بالا، لایه برداری و غیره باشد.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی!  مرکز پخش آهن الات تهران

مزایای فولاد مقاوم در برابر حرارت

فولاد مقاوم در برابر حرارت مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

مقاومت بالا در برابر خزش و خستگی در دماهای بسیار بالا.
وضعیت بالا در مقایسه با اکسید کربن.
مقاومت بالا در برابر بخار آب
مقاومت در برابر فرسایش و سایش.

معایب فولاد مقاوم در برابر حرارت

با توجه به مزیت هایی که برای این نوع فولاد برشمردیم، هر تاجری تمایل دارد از این نوع فولاد در سازه یا تجهیزات خود استفاده کند تا استانداردهای پروژه خود را افزایش داده و عمر مفید سازه را افزایش دهد. با این کار شما از بیشتر عوامل مخرب محیطی رها می شوید، اما متاسفانه فولاد مقاوم در برابر حرارت دو عیب دارد که به هیچ کارآفرینی اجازه نمی دهد از آن در حجم مورد نظر استفاده کند. این دو عیب قیمت بالا و تولید کم در کارخانه های فولاد است. بنابراین، هر کارفرما تنها می تواند از آن در بیشترین مقدار استفاده کند.

فرمول ترکیبات فولادی مقاوم در برابر حرارت

همانطور که قبلاً گفتیم، فولاد مقاوم در برابر حرارت باید از ترکیب آلیاژها ساخته شود تا ویژگی های خاصی را که ذکر کردیم را داشته باشد. این آلیاژها شامل کروم، کروم نیکل، نیکل کروم و … هستند که هر کدام بخشی از ویژگی های منحصر به فرد فولاد مقاوم در برابر حرارت را ایجاد می کنند. در هر نوع فولاد بسته به کاربرد آن میزان آلیاژ مصرفی متفاوت است. تنوع ترکیب شیمیایی در بین آلیاژها باعث پیچیدگی در ریزساختار فولادهای تولید شده خواهد شد.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی!  قیمت نبشی
با ما در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید.

آلیاژ کروم

دلیل استفاده از کروم در فولادهای نسوز، مقاوم ساختن این فولادها در برابر خوردگی در برابر انواع گازهای مخرب در محل کار است. به طور معمول در ترکیب فولاد مقاوم در برابر حرارت از آلیاژ کروم 8 تا 30 درصد برای ایجاد این ویژگی خاص استفاده می شود. دلیل استفاده از درصدهای پایین برای ترکیب این آلیاژ این است که هر چه مقدار آن در فولاد بیشتر باشد، انعطاف پذیری یا چکش خواری فولاد را کاهش می دهد و همچنین مقاومت فولاد را در برابر دماهای بالا افزایش می دهد. بنابراین هر چه دمای محیط مواد یا تجهیزاتی که قرار است با این نوع فولاد ساخته شود بیشتر باشد، باید از کروم کمتری در آن استفاده شود.

آلیاژ کروم نیکل

آلیاژ کروم نیکل آلیاژی است که مقدار کروم آن بیشتر از نیکل باشد. اگر قرار است پروژه یا تجهیزات از فولاد نسوز ساخته شود، مانند برخی از کارخانه‌های تولیدی که با گازهای احیاکننده یا اکسیدهای گوگرد سروکار دارند، از آلیاژ کروم نیکل برای مقاوم‌تر کردن فولاد در برابر این گازها استفاده می‌شود.

آهن آلات مقاوم-آهن آلات مقاوم-آهن آلات مقاوم-آهن آلات مقاوم-آهن آلات مقاوم-آهن آلات مقاوم-آهن آلات مقاوم-آهن آلات مقاوم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فقط کافیه یک بار از ما خرید کنی

معرفی انواع ورق
معرفی مجموعه متال طاها

محبوب ترین مقاله ها

دسته بندی مقالات

برچسب های ضروری